Jak si pomoct v boji se stresem?

V minulých článcích jsme si popsali, co se nám děje v těle během stresu a také jsme si ukázali nemoci, které jsou stresem vyvolány. Dnes si ukážeme, jak bychom si mohli pomoc v boji se stresem.

Na začátek si ale neodpustím říci jednu důležitou věc. Když si zadáte do googlu větu typu: ,,Jak se zbavit stresu“, vyjedou vám desítky článků v tomto stylu – ,,Zbavte se stresu do 10 minut.“,,Zatočte se stresem během jednoho týdne.“,,Způsoby, jak se do pár minut zbavit stresu.“ apod. Rád bych řekl, že tyto články vám budou dobré maximálně na 2 věci. K ničemu a k ničemu. Je to sice krásný marketingový nadpis, ale o praxi se to ani neotřelo. Stres není bolest zad, kloubů, břicha. Na stres si nenamažete mastičku, nedáte si tabletku (ikdyž krátkodobě ano ale dlouhodobě ne), nedáte si lžíci sirupu atd…Stres je věc, kterou neodstraníte během dne ani týdne. Je to běh na dlouhou trať. Proto se s ním dokáží vyrovnat jen ti nejvytrvalejší…

Vy jste ještě tady? Ještě jsem vás dostatečně neodradil? Dobře tedy. Pojďme se podívat na určité věci, které by se daly ve vašem životě udělat/změnit, abyste dokázali redukovat stres.

Najděte si stressor

Pro ty co neví, tak stressor je situace/událost, která nás stresuje. Jednoduché stručné. Zamyslete se, co vás dostává do stresu. Máte to? Opravdu jste přesvědčeni o tom, že víte, co vás stresuje? Pokud jste odpověděli, že vás stresuje vaše práce, zkouška ve škole, váš šéf, veřejné vystupování, tak vám rovnou říkám, že absolutně nevíte, proč jste ve stresu. Pokud nevíte o čem mluvím, tak si přečtěte nejprve tento článek, kde popisuji, jak si přesně daný stressor najít.

Běžte cvičit

Jednoduché a jasné. Zacvičte si. Běžte si zaběhat. Cokoliv. Během cvičení tělo snižuje hladinu stresového hormonu – kortizolu. Dále se také uvolňují endorfiny, které často bývají označovány za ,,hormony štěstí“, jelikož tlumí bolest a způsobují dobrou náladu. Nejlépe pocítíte redukci stresu tehdy, když budete cvičit pravidelně.

Pokud samozřejmě nemáte čas jít někam si zacvičit, tak v dnešní době existuje spousta online možností. Stačí si na youtube zadat ,,home workout“ (tedy cvičení na doma), pokud potřebujete spálit kalorie tak stačí zadat ,,home cardio workout“, pokud potřebujete nabrat svaly tak napište ,,home workout to gain muscles“ a je to. V dnešní době se opravdu nejde vymlouvat na nedostatek času. Díky spoustě online videím a radám to jde i z domova.

Omezte přísun kofeinu

Spousta lidí se neobejde bez ranní kávy. Víte, jaký vliv má káva na váš organismus. Ano! Nabudí vás. Na druhé straně kofein stimuluje uvolňování adrenalinu a kortizolu, což jsou ,,stresové hormony“. Takže sice na chvíli se budete cítit skvěle, ale po určité době se můžete dostat do stresu a budete více nervózní.

Neprokrastinovat

Další způsob, kterým se dá omezit stres. Stanovte si priority a neprokrastinujte. Odkládání vede k tomu, že začnete jednat hodně impulzivně a co to způsobí? Stres.

Jak s tím zatočit?

  • Každý večer si vezměte papír (doporučuji papír, nikoliv telefon) a napište si, co další den musíte udělat. Opravu si to napište na papír. Nemějte to pouze v hlavě. 
  • Nebojte se prokládat věci. Jde o to, že pokud máte jednu hlavní věc, tak když se ji budete věnovat dost dlouho, tak vás začne nudit. V tu chvíli vy ji odložíte a již se ji nebudete věnovat. Bude pro vás mnohem těžší se k dané činnosti vrátit. Na druhou stranu, pokud proložíte hlavní činnost nějakou jinou činností, tak se vám mozek na určitou chvíli ,,uvolní“ a přesměruje se jinam. Následně nebudete mít tak velký problém se k původní hlavní činnosti vrátit.
    • příklad může být následovný – hlavní činností je sepisování dat do určitého souboru. Když se této činnosti budete věnovat moc dlouho, může se stát, že vás začne nudit/štvát. Když ovšem například jednou za čas tuto hlavní činnost proložíte něčím jiným (odepsání na maily), tak se vám vaše hlava ,,vyčistí“ a vy můžete pokračovat znovu v hlavní činnosti
    • jiný příklad může být s učením. Já když jsem se učil anatomii (což byl velký a nekonečný předmět), tak jsem ji jednou za čas proložil učením se histologie. Tím pádem si moje hlava odpočinula od učení se anatomie a na chvíli se přesměrovala jinam
  • Pokud víte, že vám daná činnost nezabere více než 2 minuty, tak ji udělejte. Příkladem může být vynesení koše, uklizení myčky, vytáhnutí prádla z pračky.

Plánujte

Naplánujte si dopředu celý den, týden, klidně měsíc a rok. Nebudete poté vše řešit ve spěchu a nebude to ve vás vyvolávat tak velký stres.

Rozdělte si cíle na krátkodobé (zítra, další týden, další měsíc), střednědobé (půlrok, rok, kvartál) a dlouhodobé (roky, 10 let, celý život). Spousta lidí má problém s plánováním. Neví, kde přesně začít. Zkuste začít od konce. Ano opravdu od konce. Podívejte se, kde chcete být například za 5 let. Následně kde chcete být za 2 roky. Následně za rok. Poté si řekněte, kde chcete být za půl roku. Následně si řekněte, co musíte udělat v dalším měsíci, týdnu a dni.

  • 5 let —> 2 roky —> rok —> půl rok —> další měsíc —>  další týden —> další den

Samozřejmě, že dané časové úseky si můžete modifikovat podle sebe. Nicméně tato technika plánování a stanovování si cílů způsobem tzv. ,,od konce“ dobře funguje. Jelikož když si velký cíl rozdrobíte na menší. Je to podobný příklad jako když tělo tráví polysacharidy. Taky začne s velkým polysacharidem až následně ho přes menší a menši kousky rozštěpí na glukózu.

Nezapomínejte na odpočinek

V dnešní době spousta lidí zapomíná, že existuje věc, která se nazývá odpočinek. Lidé, kteří neustále něco dělají, jsou více a více unavení a to také způsobuje nadměrný stres. Na druhou stranu dejte pozor, ať to s odpočinkem a spánkem nepřeženete. Je odzkoušené, že lidé jsou nejvíce produktivní ráno a dopoledne. To je přesně období, kdy by měli pracovat tzv. na plné obrátky. Odpoledne je vhodné věnovat automatickým věcem jako například odepisování na maily a zprávy. No a večer je ideální pro fantazii. Jelikož spousta lidí je večer a v noci nejvíce kreativní, ale již nemají sílu na práci. Můžete tedy využít svou večerní fantazii pro zapsání si poznámek a další den ráno a dopoledne se na dané věci vrhnout.

Toto byly základní věci, které můžete udělat okamžitě. Zkuste si z tohoto článku vzít pro začátek jednu až dvě věci, které zkusíte aplikovat. Nesnažte se aplikovat vše najednou. To není nikdy dobře. Pokud chcete pracovat se stresem, tak je třeba postupovat krok po kroku.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů