6. Kroků k produktivitě

V tomto článku bych se chtěl rozepsat o produktivitě. Na první pohled to možná vypadá, že produktivita nemá nic moc společného se stresem, nicméně opak je pravdou.

Pokud nejsme dostatečně produktivní, nedokážeme plnit a zejména splnit úkoly, které jsme si zadali/byly nám zadány, tak to v nás může probouzet úzkost a samozřejmě také stres. Jde o to, že neustále v hlavně nám pořád něco říká, jak nejsme dostatečně dobří, že nedokážeme dotáhnout věci do konce, že máme na všechno málo času apod. Toto vše může vyústit ve vnitřní neklid a tím pádem stres.

Pojďme se podívat na několik bodů, které vám mohou pomoci v boji se stresem.

1. Zbavte se věcí, které vás rozptylují

Pokud potřebujete pracovat, tak se snažte zbavit veškerých věcí, které vás rozptylují. Tedy pokud potřebujete mít čas a prostor na práci, odneste ideálně do vedlejšího pokoje – telefon (pokud jej nepotřebujete na práci), tablet, ovladač do televize, noviny, časopisy atd…

Ideální pracovní prostředí je bílé, čisté.

Zkrátka takové pracovní prostředí, kde nemáte skoro nic. Stůl, židli a maximálně počítač. Pouze a jenom věci, které potřebujete nutně k práci. Takové prostředí je naprosto nejlepší. Nejhorší pracovní prostředí je to, kde máte spoustu rušivých elementů. Tím může být naprosto cokoliv – obraz, kalendář, knížka, tabule a další…Chápu, že není možné kvůli několikahodinové práci přenést celý pokoj pryč, tak ale zkuste se alespoň zbavit věcí zmiňovaných na začátku.

2. Pořádek

Snažte se ve vašem pracovním prostředí udržovat pořádek. Ať pracujete například z domu, případně z kanceláře, tak udržujte pořádek. Mějte uklizeno na pracovním stole. Mějte uklizeno kolem sebe. Zkrátka celé pracovní prostředí udržujte v nějakém pořádku.

Je to podobné jako s hlavou. Nejlepší je, když člověk má v hlavě všechny myšlenky uspořádané a také srovnané. Není přeci ideální, když máme rozházené myšlenky a naše soustředění lítá z jedné myšlenky na druhou.

V udržování pořádku v pracovním prostředí je to velice podobné. Zkrátka musíte se snažit docílit toho, aby bylo vše srovnáno, uklizeno, abyste měli čas a klid na práci. Nic vás nesmí rozptylovat.

3. “Stresujte“ se deadlinem

deadline = čas do jakého termínu musím něco udělat, tzv. mezní termín

Stresovat se deadlinem neznamená, že máte být totálně vystresovaní a nervózní. Spíše je to myšleno tak, že jakmile chcete něco udělat, tak si vždycky řekněte do jaké doby tu věc musíte/chcete splnit. V ideálním případě si za to dejte nějakou další aktivitu.

Vysvětlím na příkladu. Když se například chcete naučit během dne 2 otázky na zkoušku, tak máte několik možností. Můžete si ráno říct, že se to naučíte někdy během dne. To má ovšem nevýhodu, že nebudete dostatečně produktivní a místo pár hodin, vám to zabere celý den. Proto je lepší si říct, že to musíte splnit například do 3 hodin odpoledne. Pak už se učit nesmíte. V ideálním případě si naplánovat, že ve 3 půjdete dělat něco jiného.

Jiný příklad by mohl být ten, že potřebuji napsat určitou práci pro šéfa. Vím, že mi to zabere cca 2 hodiny. Tak než abych to měl roztažené do celého dne a musel na to celý den myslet, tak je lepší si říct, že teď v 8 00 na to sednu a do 10 00 to mám hotové. Zkrátka v 10 00 to doděláte a je to. Opět si ideálně naplánujte další činnost.

4. Zapisujte si

Veškeré věci, veškeré vaše plány si zapisujte. Buď do poznámkového bloku nebo do telefonu. Následně, když daný bod splníte, tak si jej škrtněte. Snažte si věci nepamatovat. Je sice dobré cvičit paměť to ano, nicméně v tomto případě jednoznačně je lepší si věci nepamatovat, ale je lepší si je zapisovat.

Bude to pro vás jednodušší. Nebudete muset si vše pamatovat a hlavně nebude vám připadat, že toho máte tolik. Když člověk veškeré úkoly nosí v hlavě, tak si je musí neustále připomínat. Někdy samozřejmě na něco člověk zapomene, pak se mu to vybaví atd…Zkrátka hlava toho má dost a podvědomě to může vypadat, že toho máte strašně moc.

Kdežto když si dané věci hodíte na papír, tak přesně vidíte, co musíte udělat, co jste již udělali atd…Je to určitě jednoduchý a ulehčující způsob, jak být produktivní. Neustále máte své úkoly na očích.

5. Uvědomte si, proč to děláte

Na tento bod lidé často paradoxně zapomínají. Na začátku, když lidé začínají v nové práci, na nové škole, začnou se učit nový jazyk nebo začínají novým projektem, tak jsou plní elánu, plánů a ideálů. Nicméně postupem času, jakmile začnou narážet na překážky, případně jim začne někdo házet klacky pod nohy, začnou se dostávat do takového negativního autopilota.

Dělají něco, protože to dělat mají, protože jsou k tomu nějak donuceni. Nicméně neuvědomují si, proč s tím vlastně začali. Co byl ten původní motor, který je hnal s danou věcí začít.

Proto je důležité si uvědomit a neustále připomínat, proč jsem vlastně začal. Překážky tady budou vždycky. Nicméně překážky jsou jenom krátkodobé. Cíl a dosažení daného cíle bude trvalé. Proto si neustále připomínejte, proč danou věc děláte, proč jste s danou věcí začali – děláte to proto, že vám to vydělá peníze? Super! Děláte to proto, že v tom vidíte smysl? Super! Děláte to proto, že budete nakonec sami sobě pánem a nebudete muset poslouchat šéfa? Super!

Tyto důvody/důvod je třeba neustále si připomínat. Proč jste s tím vlastně začali a proč to vlastně děláte. V nejtěžších chvílích vám to může pomoct.

6. Soustřeďte se sami na sebe.

Pokud chcete být produktivní, tak musíte v danou chvíli být sami sebou a sami se sebou. Co tím myslím? Když se snažíte o maximální produktivitu, tak musíte být sobečtí. Musíte sobě, ale i ostatním říct, že jejich problém a žádosti musí počkat. Nesnažte se odbíhat od své práce v době, kdy se snažíte být maximálně produktivní. Soustřeďte se na sebe a poté můžete pomoct ostatním.

Spousta lidí má totiž problém v tom, že umí být velice produktivní, ale pouze pokud jsou sami a nikdo je neruší. Jakmile je někdo v jejich okolí, tak se nedokáží soustředit na sebe. Neustále se snaží svému okolí pomoct, dělat za ně práci atd…Nicméně toto vede pouze a jenom k jedné věci. Nastane situace, že všichni kolem vás budou mít práci hotovou a vy ne. Vy budete muset dohánět resty, když ostatní půjdou na přestávku nebo budou mít konec.

Proto je důležité vždy udělat svou práci jako první a následně můžete pomáhat ostatním.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů