10 potravin, které pomohou v redukci stresu + jedno doporučení

Existují různé studie o tom, které potraviny dokáží snížit hladinu úzkosti/stres. Já nepopírám, že na tom nemůže být něco pravdy, nicméně pokud se chystáte do svého jídelníčku dodat jídlo, které by mělo mít snižující efekt na váš stres (viz. dále), tak nezapomínejte na jednu věc.

Ať byste našli sebelepší jídlo, které bude mít vliv na vašich psychiku, tak pokud jej nebudete jíst v klidu a pohodě, tak vám stejně nepomůže. Představte si, že jste právě dostali tu nejlepší a nejvíce stres snižující potravinu. To je přeci skvělé. Jestliže si jej budete vychutnávat ve spěchu/stresu, tak i když to bude to nejúčinnější jídlo na světě, tak vám nepomůže. Tuto věc by bylo dobré si uvědomit hned na začátku.

1. Čaj – heřmánkový

Uvádí se, že heřmánkový čaj může velice účinně snižovat stres. Používá se již po staletí jakožto přírodní redukce úzkosti. Působí jak protizánětlivě, tak jako antioxidant. Uvádí se, že účinek heřmánkového čaje pochází z flavonoidů. Ty dokáží chránit naše buňky před volnými radikály (antioxidační účinek), nicméně nedokáží zabránit nové etapě nástupu úzkosti.

Heřmánkový čaj je vhodné pít před spaním, jelikož prokazuje výrazný účinek na kvalitu spánku jedince.

2. Čaj – zelený

Zelený čaj je mezi lidmi velice populární. Obsahuje totiž theanin. Theanin (správně L-theanin) je aminokyselina, která se stále více a více dostává do popředí zájmu. Jeho hlavním účinkem je účinek na centrální nervový systém. Působí anxiolyticky = snižuje úzkost (z anglického slova ‘‘anxiety‘‘ = úzkost), relaxačně a neuroprotektivně. Dále může zlepšit učení a paměť.

Shrnutí 1 + 2

V obou těchto případech se jedná o tekutiny. Dle mého názoru byste si je měli vychutnat v klidu a bez stresu. Nenechte se zmást tím, že se dají lehce pozřít. V tomto spousta lidí může udělat chybu. Ráno nebo během dne, do sebe rychle tzv. kopnou hrnek čaje a myslí si, že budou v pohodě. Nebudou. I taková věc jakou je čaj, je třeba pít v klidu a uvolněně. Jinak není možné docílit tíženého efektu.

3. Vajíčka

Vejce jsou skvělým zdrojem vitamínů a dalších nutričních komponent jako jsou například minerály, aminokyseliny a antioxidanty. Ve vejcích například nalezneme velké množství cholinu (zejména teda ve žloutku), který působí jako důležitá součást acetylcholinu – přenašeč vzruchu mezi jednotlivými neurony (mozkové buňky). Ukazuje se, že cholin hraje důležitou roli v protekci mozku před stresem.

Co se vitamínů týče, tak rozhodně nejdůležitějším vitamínem, který obsahují vajíčka je vitamin D. To je vitamin, který získáváme taktéž ze slunečního záření. Tento vitamin podporuje resorpci vápníku ze střeva a pomáhá mineralizaci kostí. Dále působí preventivně vůči tetanii.

4. Hořká čokoláda

Zajímavostí u hořké čokolády je to, že dokáže redukovat stres dvojím způsobem. Jednak chemicky a jednak emočně. Emoční pocit je jednoduchý. Zkrátka výborná chuť, který se rozplývá na jazyku. Dále je to podvědomí, které s námi pracuje. Známe ty reklamy na hořkou čokoládu, kde si ji daný člověk (většinou žena) vychutnává plnými doušky.

Co se týče chemické cesty, tak v tomto případě funguje díky tomu, že obsahuje množství antioxidantů a taktéž snižuje hladinu kortizolu v těle. Dále samozřejmě hořká čokoláda může pozitivně ovlivňovat náladu. Nesmíme také zapomenout, že hořká čokoláda obsahuje vysoké množství tryptofanu (aminokyselina), ze kterého se následně vytváří serotonin – důležitý neurostransmiter pro ovlivnění nálady.

5. Losos

Losos a další ryby jako například makrely, tuňáksardinky jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Tato látka dokáže snížit stres a zlepšit náladu. Jsou pro tělo nezbytné a člověk je musí přijímat v potravě. Existují spojitosti mezi nízkou hladinou omega-3 mastných kyselin a hladinou stresu.

Ryby je doporučeno konzumovat alespoň 2x týdně.

6. Brokolice

Brokolice je známá pro mnoho svých zdravotních benefitů. Pokud ji zařadíme do jídelníčku, tak můžeme snížit riziko výskytu některých nádorů, srdečních chorob a úzkostí. Zajímavostí je to, že brokolice obsahuje obrovské množství nutrientů jako například magnezium, vitamin C a taky foláty, jež pomáhají snížit úzkost a stres.

7. Borůvky

Borůvky jsou spojeny s velkým množstvím zdravotních benefitů včetně úpravy nálady. Obsahují velké množství flavonoidů, které dokáží chránit naše buňky před volnými radikály (antioxidační účinek). Zajímavostí je také to, že lidé, kteří pravidelně jedí borůvky, mají větší množství tzv. NK buněk. NK buňky (‘‘natural killers‘‘ – přirození zabíječi) jsou bílé krvinky účastnící se imunitních pochodů v našem těle.

8. Česnek

Česnek jakožto známý prvek naší gastronomie, dokáže taktéž redukovat stres. Umí jednak podpořit náš imunitní systém a taktéž obsahuje velké množství antioxidantů, které jsou schopny zneškodnit volné radikály v našem těle (antioxidační účinek). Dokáže taktéž snížit napětí a hladinu cukru v našem těle.

9. Ořechy

Ořechy dokáží velice účinně snížit hladinu stresu díky tomu, že jsou bohaté na selen. Selen je prvek, který redukuje zánět a zajímavostí je, že lidé, kteří trpí nějakou psychickou poruchou, jakou je například úzkost, mají hladinu tohoto prvku velice často zvýšenou.

Samozřejmostí je i fakt, že selen je antioxidant. Tedy stará se o vychytávání volných radikálů, které by mohly napadat naše buňky.

10. Ústřice

Posledním na tomto seznamu jsou ústřice. Určitě si všichni pamatujeme scénku z Mr. Beana, který se ústřicemi přiotrávil. Bohužel bylo to tím, že jednak jich snědl obrovské množství a také tím, že byly zkažené.

Zajímavostí je to, že ústřice obsahují velké množství zinku. Podle průzkumů dochází k tomu, že zinek dokáže snížit hladinu stresu. Je to antioxidant, který má schopnost posílit imunitní systém a má protizánětlivé účinky.

Toto byl takový stručný výčet s vysvětlením ohledně potravin, které mohou snížit hladinu stresu. Na internetu je spousta článků, které mohou uvádět stejné nebo odlišné potraviny. Podle mě žádný z daných článků není špatný. Každý uvádí jiné druhy potravin a v podstatě má pravdu. Můj osobní názor je ten, abyste si z daného seznamu vybrali to, co vám nejvíce chutná.

Za sebe mohu doporučit jednoznačně lososa. Doporučuji jej z mnoha dalších důvodů, ne jenom díky jeho vlivu na hladinu stresu. Dále rozhodně doporučuji jeden z čajů zmíněných výše a hořkou čokoládu.

Poslední věcí, kterou bych rád zmínil (lépe řečeno zopakoval) je ta, abyste si dávali pozor na to, co jíte, ale taktéž jak to jíte. Můžete mít zázračnou potravinu, která bude pomáhat nejlépe v redukci stresu na světě. Ovšem když ji budete jíst ve spěchu, tak vám stejně nepomůže.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů